«КАБІНЕТ» ПІД ВІДКРИТИМ НЕБОМ
Сиджу у своїй двокімнатній хрущобі і мрію ну хоча б про маленький кабінет з письмовим столом, де б я могла спокійно працювати в будь-який час дня і ночі. Добре знаю, що мріям тим не судилося здійснитися. Добре, що хоч така квартира є. А, пам’ятаю, в свої молоді роки, коли я ще до мами в село приїжджала, який у мене «кабінет» був в нашому садку. Під яблунею – лавчина. А садок у нас густий-прегустий – ну, справжнісінький тобі ліс. Тільки дерева фруктові ростуть: а вже довкола садка верби, клени, ясени, а ще й само звідкілясь понасівалося. А бузини тієї – хащі та й годі. Доглядати садок нікому, батько постарів та й у роботі, а мама – дай, Боже, їй з городом упоратися: теж нездужає.
Сиджу я собі в отакому «кабінеті», вірші пишу. Маленька річечка дзюрчить собі за садком, бджілля гуде, вивільги перегукуються, півні заливисто кукурікають, десь бекає вівця. А я пишу собі. Мама виходить.
– Ти вже, доню, певно, зголодніла?
І подає мені кухоль молока і скибку хліба з маслом. Молоко холодне, з льоху, хліб свіжий, смачний – мама спекла, і масло своє, домашнє – мама вчора збила. Їж – і ще хочеться. І я не відмовляюся. Смакую хлібом, запиваю молоком, потім віддаю мамі порожній кухоль.
– Скоро батько прийде – то й будемо обідати.
Я сміюся:
– То для чого ж ви мене нагодували? Я тепер і до вечора їсти не схочу.
– Отаке видумала! Хіба ж то їжа? То ж молоко.
А я ж тепер міська жителька, я вже знаю, що почім. Для мене це їжа, ще й яка смачна. Таким в місті не часто поласуєш. Та мамі я нічого не кажу, бо ще жаліти почне свою бідну дитину, що там у Львові і молока путнього не вип’є. Я далі беруся за своє писання. Римую щось, хоч знаю, що ті вірші ніколи не побачать світ, але не можу не писати, бо то вже доля моя така, що приречена я бути поетесою. Правда, так я себе ніколи не називаю, бо це слово якесь дуже величне, і ніби якось аж соромно себе назвати поетесою. От якби хтось… Але такі честолюбні думки мені до голови не приходять. Я просто пишу вірші.
Приходить Ліда. Та сама Ліда – подруга мого дитинства, мрійлива, закохана в свого Петра. З Лідою мені легко. Вона вже змалку звикла, що я не бачу. А ще Ліда знає про моє нещасливе кохання. І ми можемо говорити кожна про своє, і обом нам стає легше, бо ми розуміємо одна одну. А ще Ліда переписує мої вірші, списує пісні з патефонних платівок, бо ті, що я знала, я вже їй всі передиктувала. Іноді ми співаємо на два голоси. Виходить. А коли не виходить, тоді вчимося.
Я у відпустці. На місяць до мами приїхала. Я вже працюю і дуже з того горда. Всім привезла невеличкі подарунки. А батькові особливий – кишеньковий годинник з гравіруванням. Тато задоволений, всім хвалиться: от, мовляв, яка в нього дочка – хоч і сліпа, та все ж працює і батьків шанує. І грамотна, в університеті вчиться. Університет! Це слово батько вимовляє з особливим задоволенням. А коли хтось скаже «інститут», то він неодмінно виправить:
– Не в інституті, а в університеті!
Йому здається, що університет – це щось вище і вагоміше. І це нічого, що вчуся я на вечірньому відділенні, а в день працюю на підприємстві, в щітковому цеху. Сиджу в чорному фартусі, брудна і втомлена, після роботи руки ледве вдається відмити. Але роботи тоді ніхто не соромився, навіть найчорнішої. Нас вчили в школі, що робітничий клас – це авангард. Отже, я належала до авангарду. Та ще й вчилася. І батько гордився своєю розумною донькою. І було не так уже й важливо, що та донька заробляє мізерні гроші і лише не скаржиться, як їй буває важко на них прожити.
– Таню, а в тому університеті знають, що ти не бачиш?
Це Ліда питає.
– От смішна. Хіба не видно чи що?
– В тебе очі чисті, так що відразу можна й не помітити…
У мене справді тоді очі зовсім чисті були. Це тепер вже… Та цур їм, тим очам.
– Та я ж конспекти по Брайлю пишу. Хто б таке не помітив? Знаєш, як стукотить?
– І що?
– І нічого. Спершу декотрі викладачі дивувалися, а потім звикли. Та й не я одна вчуся. Наших є трохи в університеті, правда, на денному більше. Але й на вечірньому є кілька.
– А хто тобі читає? – не вгамовується Ліда.
– Та… Шукаю. Плачу гроші та й читаю. Пенсіонери чи студенти – ті, хто хоче трошки собі підробити.
– От, якби я там жила… Я б тобі задурно читала.
Ми замовкаємо. І вивільги на якийсь час замовкають.
– Гарно тут… – кажу я.
– Так, – погоджується Ліда. – У Львові такого немає.
– Ні, чому ж… У Львові багато парків. Але там скрізь люди. Отак не посидиш. Та й ходити ні з ким. Та й часу нема. На роботі.
– І як ти витримуєш цілий день в цеху? А потім ще в університет… Я б так не змогла.
– Змогла б. Якби мусила.
– А ти хіба мусиш? Ну, робити – це так. А вчитися ж не обов’язково.
– Робити – мушу, а вчитися – цікаво. Знаєш, Лідо, мене всім цехом відмовляли, щоб не йшла в університет. Приклади приводили, як незрячі вчителі, так і не знайшовши роботи, у цех повертаються.
– А ти?
– А що я? Я їм сказала, що мені не треба буде повертатися, бо я з цеху нікуди не йду.
– А насправді?
– І насправді.
– І що, ти ніколи не будеш працювати вчителем?
– Напевно, ніколи.
– Чому?
Ліда аж встала.
– Лідуню, дорога моя! А де ж може працювати сліпий філолог?
– Не кажи того слова – я не люблю.
– Ну, незрячий, – усміхаюся я. – Це не міняє суті. Так-от, де по-твоєму може працювати незрячий філолог? В школі для сліпих, дорога моя. А там вже давно всі місця зайняті.
– А якщо звільниться якесь місце? Може ж таке бути?
– Якщо і звільниться, то не для мене. Там надбавку платять, і класи маленькі. На тепле місце багато бажаючих, туди мені не влізти.
Ми обидві зітхнули. Та Ліда так швидко не вгамовувалась.
– Чекай. А хіба ти не могла б, скажімо, в нашій школі, отут в селі викладати літературу?
– Лідуню, а мова? А твори перевіряти?
Ліда зітхнула.
– Так… Та й діти… Знаєш, які тепер діти?.. То, виходить, ти просто собі вчишся?
– Виходить, що так.
– Чекай. А ти ж сама розказувала, скільки ваших незрячих працює вчителями.
– Це історики. Історикам простіше.
– А чому ж ти на історика не пішла?
– Не хотіла.
– Чому? Сама ж кажеш, що простіше.
– Розумієш… Не люблю я історію. Суха вона якась. Самі дати. А я цифри не можу запам’ятовувати. Я біографії письменників вчити не люблю. А от твори… Ну, скажи, чи має значення, в якому році письменник, скажімо, закінчив школу?
– Звичайно, має.
– Тоді ти історик.
Ми засміялися. Але саме в цей час загавкав собака. Певно, хтось прийшов. І наша розмова обірвалася. Ми з Лідою не дуже любили, коли нам перебивали наші бесіди. Але до мого «кабінету» явно хтось ішов, бо собака аж ланцюгом бряжчав. Виходить, що мама даремно нарікала, що у нас і гавкнути нікому.
І от до мого «кабінету» зайшов Петро Білосевич. Колись він був бригадиром у колгоспі, а тепер… Тепер, здається, був завклубом. Це був дуже інтелігентний чоловік, певно, ровесник котроїсь з моїх сестер. Він справляв враження освітченої людини. Він зайшов у якійсь справі до мого батька, але, оскільки батька не було, то він сів собі біля нас з Лідою і вже «розкручує» якусь пісню. Голосом, звичайно, «розкручує». А голос у Петра міцний, навіть тоді, коли просто говорить, так і відчувається, що ця людина співати любить. Таких голосів небагато. І слух у чоловіка є. А що вже любить пісню – то на диво. І як це він був у бригадири подався! От клуб – це вже для нього.
Співаємо. Спершу втрьох, потім Ліда замовкає, і ми співаємо удвох, потім він просить мене щось заспівати – і я співаю сама, і нарешті черга дійшла до нього. І він заспівав… Та як заспівав! Спершу була пісня «Дивлюсь я на небо». Але закінчив її Петро якимсь незнайомим мені куплетом, я ще такого не чула. І звідки він його взяв? А потім була пісня, цікава і незвичайна. Я теж її ще не чула. Вона була витримана десь в стилі українського романсу чи що. Я таки потім навчилася тієї пісні від нього, бо інакше це була б і не я. Я полюбила її і співала, просто так співала, сама для себе. Але більше я її ніде і ні від кого не чула. Так я і не знаю, від кого ту пісню перейняв сам Білосевич.
Село заснуло при долині,
І полонив вже сон людей,
А соловейко на калині,
Співає пісню соловей.
Вийди, дівчино, на хвилину,
Моє ти серце, жду тебе.
А може, в нічку ту маєву
Кохання щастя принесе.
Ой, ти, дівчино,
Яке моє життя без тебе!
Коли б ти знала,
Які без тебе тяжкі дні.
– Ох, знаю, знаю,
Що я одна була для тебе,
Як казка для дитини,
А спів для пташини є.
Я знаю правду,
Яку не міг тобі сказати,
Що поміж нами
Є ще третя людина,
Котра хотіла
Уже давно нас розлучити.
І так зробила із нами,
Що розлучила нас.
Отакий вийшов у нас імпровізований концерт. Ми б ще довго співали, та час було всім розбігатися, бо у кожного були свої справи, більші чи менші, але невідкладні.