Снився Марічці дивний сон. Тиха місячна ніч і річка. А по тій річці пливе золотий човник. А в тому човнику сидить її син. Манюсінький… Сидить і посміхається. У нього в рученятах срібне весельце. Він ним бавиться і посміхається. А ще ловить місячний промінь. А місяць так і сяє, так і висвітлює на воді доріжку. А вода все далі й далі відносить того золотого човника з її дитиною. Похопилася Марічка та й побігла берегом понад річкою.
– Куди ж ти, сину? – Гукала Марічка. Гукала і плакала. Та не догнати їй золотого човника. Не догнати.
Заплакав малий – і Марічка прокинулася. Та не кинулася до дитини, а стала навколішки перед образами тай молилася. Просила Бога, аби повернув її сон на добре і відвернув біду від її сина і від неї.
Дитинка спала, дрімала й Марічка, а баба все думала. Молилася, зітхала, часом плакала і думала.
«Як їй про те сказати?.. А сказати треба. Бо хто ж їй про те скаже? Хоча… Не думаю, що вона на те пристане. Не схоже. Але знати має. А там собі, як захоче».
Третього дня стара прийшла і принесла щось загорнуте у веретку. Марічка вже по трохи вставала, вешталася по хаті, порядкувала коло дитини.
– Ну, як ти тут? Вже пораєшся?
– Та нічого. Він плакав, то я…Що це ви, бабуню, принесли?
– Сідай. Зараз розкажу. У нас, дитино, з давніх давен є такий неписаний закон. Коли дівка, скажімо, як ти, прижила дитинку не в шлюбі…Вона може покласти дитинку ось в такий човник…
Стара розгорнула веретку. У ній був маленький човник, вміло змайстрований із кори дерева.
– Це я попросила діда Ляща, щоб він зробив.
– І що, бабуню, з тии човником робити?
– Що робити?.. Покласти дитинку у цей човник та й … Пустити за водою…
– Як? Живу дитину? За водою?
– А як виходу нема?
– Як це нема? Це ж дитина! Як родила, то годуй – та й увесь вихід.
– А я думала… Може ти…
– Бабо, як ви таке могли подумати?
– Не ти перша, не ти остання. Як йому судилося, то може й вижеве. Може й виловить хтось. Таке бувало. І не раз. Ну, а якщо ні… Бог прощає такий гріх.
– Як Бог таке може прощати? То слабкодухі люди самі собі прощають таке страшне, що й вимовити лячно. Живу дитину! У воду! Бабо, ви ж богомільна жінка!
У старої текли сльози по зморшкувтому лиці, вона їх витирала фартушком.
– Порубайте це і спаліть. Чекайте, я сама.
– А може… Нехай ще полежить. Може, ти ще подумаєш.
– Бабо, не доводьте мене до злості. А я собі думала, що ви добра. І це робив дід Лящ? Домовину для мого сина! Для живого! Боже праведний, чому ти не спопелиш цей світ?
Аж тепер заплакала і кинулася до свого сина, наче його ось-ось збиралися в неї відняти. Стара молилася і тихо шепотіла:
– Треба було відразу. Треба було не прикладати до грудей. Може б тоді…
Небо раптом спохмурніло. Ударив грім і пішов дощ. Звідкілясь взявся вітер. Та не вітер, а справжня буря.
– Гора сердиться,- тихо сказала стара. У плиті палало маленьке човенце, уготоване для Марійчиної дитини. Молода мати годувала свого сина – і це було найбільше диво на землі.
– Якщо вже на життя твоєму синові, доньцю, то треба поквапитися його охрестити. Так годиться.
– Так, так. То треба. То вже буду просити вас з дідом Лящем бути моєму синові хрещеними батьками.
– Воно й не годиться таких старих за кумів брати, але, бачить Бог, так треба. Від хреста відмовлятися гріх. То й ми не будемо. Піду і потішу діда Ляща, щоб не збирався так швидко вмирати. Тепер нам з дідом ще довго треба жити. Аж доки нашого хрещеника в люди не виведемо. Та на все Божа воля. Як Бог покерує, так і буде. А як ти його назвати хочеш?
– Олекса. Як Довбуша звали.
– Славне ім’я. Ну що ж … Нехай здоровий росте і дужий буде. Як наші гори, як той ліс, що його буде глядіти.
– Дякувати, бабуню.
Не загаялися та й охрестили хлопця. Старий пан отець поставився до того з повагою та розумінням. Грошей не взяв і Марічці особливих напучувань не казав. А що казати? Сама вже знає, бо пережила чимало.
Кілька днів по тому Марічка попросила бабу Самейриху побути з Олексою.
– Піду я, бабуню, пряжу людям віднести та ще вовну візьму прясти, як дадуть. Либонь, ще мають.
– То біжи, дитино. Олекса хлопчик спокійний, то я й посиджу. А чого ж?..
Пішла Марічка. А по недовгім часі рипнули двері – і на порозі стала Марійчина мати.
– О, бабуня йде онука відвідати. Давно пора.
Мати глянула насувом і, не привітавшись, з порога й почала:
– А ти тут, босоркане, що робиш?
– А те, що ти, Гандзуню, мала б робити – дитину бавлю.
Ганна поклала на лаву згорток, що принесла, розгорнула веретку, а там – човник! Такий самий, як той, котрий нещодавно згорів у плиті.
– О, – майже не здивувалася баба Самейриха. – Гарний гостинець онукові від рідної бабуні.
– А ти чому дівку не напоумила, щоб вона сама те зробила?
– Марічка не захотіла. Вона хоче, щоб її син жив.
– Хоче! Мало чого вона хоче! Це байстря не має жити.
– Ого! А ти хто така, щоб вершити людські долі? Хто ти така, питаю, що маєш визначати, кому жити, а кому вмерти?
– Я – Маріїна мати. Вона має мені відробити за хліб-сіль, що в мене їла. Я візьму її додому. Але без байстрюка. А може ще й заміж віддам за якого вдівця.
– Мати! Це ти мати? А чому я тебе досі тут не бачила? Де ти була, коли твоїй доньці тяжко було?
– Нехай би не блудила. Тяжко було! Наче мені було легко.
– Ти принаймні мала що їсти. А про дочку й не подумала, як їй.
– Ну, досить. Клади дитину.
– Дитина хрещена.
– Той що? Воно байстря.
– У Бога всі рівні. То тільки люди ділять.
– Клади дитину.
– Ні. То душогубство.
– Добре. Я сама.
Ступила до дитини.
– Не дам. Іди звідси. Це не твоє право.
– Моє чи не моє, а байстрюк попливе за водою.
– Не попливе.
Самейриха заступила дитину.
– Ах так? Ти ще смієш…
Штовхнула Самейриху в груди. Баба заточилася, але встояла на ногах. Тут рипнули двері – і на порозі став дід Лящ з замашним костуром.
– О, я бачу, у нас гості.
– І ти, старий гріховоднику, сюди ходиш? Чи ти часом не збираєшся бути мені за зятя?
– А то вже, леліко, не ваша справа. Ви свою дочку з хати вигнали – і все. Більше у вас дочки нема.
– Як це нема? А де ж вона, гуляща, поділася?
– За цей час могла і з голоду померти. Ти ж їй і хлібини з собою не дала.
– А чого б мала щось їй давати? Нехай би до свого любчика йшла.
– Ач, яка розумна! А тепер би вона тобі здалася. Правда? Хотів би я знати, навіщо?
– Бо роботи багато. Хто ж її переробить? Я не двожильна.
– Ага! Як їсти – то нема, а до роботи здалася б. Ну, от що, паніко, іди, звідки прийшла, і забудь сюди дорогу. Бо, як занадишся, бачить Бог, вовка на тебе натравлю. Є у мене знайомий старий вовк – то й натравлю.
– Знаю, що ти старий відьмак – ото й водишся з вовками.
– Краще вже з вовками, ніж з такими газдинями, як ти. А тепер іди звідси, доки я не потягнув тебе отим костурцем. Бо, бачить Бог, потягну. І гріха мені за те не буде.
А тут і Марічка підіспіла, розпашіла, задихана.
– Ну, як ви тут? Я так спішила, так спішила.
Спершу й не роздивилася по хаті. А потім глянула – і отетеріла.
– Мамо!
– Та от прийшла твоя мати. Палива нам принесла, – дід кивнув на лавку.
– Мамо!
Зміряла дочку недобрим поглядом та й мовчала. Заплакав Олекса. Марічка кинулася до дитини.
– Не пеленай при ній. Недобре око має. Щоб не зурочила часом, – застерегла баба Самейриха.
– Я думала… Якщо в тебе свого розуму нема і ті відьмаки тобі нічого путнього не підказали, то я нараджу. Тоді б і додому повернулася, а може й заміж вийшла б. Маю одного на приміті, що взяв би тебе.
– Мамо!
Та й заплакала Марічка. Вона плакала разом зі своєю дитиною, а двоє старих мовчки стояли та й дивилися. Нарешті дід підійшов, взяв Марійчину матір за плечі і мовчки провів до дверей. Вона рвучко вернулася, взяла з лавким веретку, в котру був загорнутий човник, та й тепер вже пішла, з пересердя грюкнувши дверима. Дід відчинив двері і гукнув їй у слід:
– Про старого вовка не забувай.
Та й повернувся, спокійний, гідний, як сама справедливість.
– Ти вже вибачай, Марічко. Це я твою матір старим вовком настрашив. Сказав, що натравлю на неї, коли ще прийде.
Дід став по-господарськи розбирати принесений човник, що всім мозолив очі, та й класти його в плиту.
– Візьми-но, діду, свяченої води та покропи в хаті. Щоб Божа благодать знов до нас вернулася.
Було тихо, сонячно і мрійно. Ліс прокинувся, зеленів, буяв, раювало в ньому птаство, славлячи небо і землю, і цей ранок, і це дитя, і цю матір, і тих двох старих людей, що до останку творили добро на землі.