ЛЕТІЛИ ЛЕЛЕКИ

– Бандуру, Федоре, ви також самі робили?

– Так, аякже. Я всі свої інструменти  сам роблю. Тому вони в мене живі.

– Таке скажете. Живі. Як таке може бути?

– А дуже просто. Я в свій інструмент душ вкладаю. Як ото, коли Бог людину створив, то теж в неї душу вклав. Так і я в кожен свій інструмент. Навіть в маленьку сопілочку.

–  То ви, Федоре, чародій?

– Аякже. Чародій і є. Кожен музика чародій. А якщо вже сам робить інструменти, то він чародій удвічі. Чого ви нашорошилися? Я не той чародій, що громи стримує чи на скотину біду насилає. Я добрий чародій. Той, що людські душі лікує і рідний край не дає їм забути. Отакий я чародій. І Марію свою я колись причарував. Правда, Маріє? А дівка була ох., бідова. Хлопці її боялися. А я от не злякався. І добре, що не злякався. А ти, Софійко, не сумуй. Впораємось з полем, візьму тебе з матір’ю та й поїдемо на Україну.

«Козак від’їжджає,

Дівчинонька плаче.

– Куди їдеш, козаче?

Козаче-соболю,

Візьми мене із собою

На вкраїну далеку.

– Дівчинонько мила,

Що будеш робила

На вкраїні далекій?

– Буду хусти прати,

Зеленеє жито жати

На вкраїні далекій.

– Дівчинонько мила,

Що будеш ти їла

На вкраїні далекій?

– Сухарі із водою,

Аби, серце, із тобою

На вкраїні далекій.

– Дівчинонько мила,

Де будеш ти жила

На вкраїні далекій?

– В степу під вербою,

Аби, серце, із тобою

На вкраїні далекій.»

– А чому ж ти, Федоре, співаєш «козаче-соболю»? Мабуть же має бути «козаче-соколю»?

– Має бути так, як я співаю. Так народ придумав, не я. Україна далека. Козак і та дівчина   в іншому краю. Там соболі водяться. От і співається…

– А я собі думаю…

– Думати завжди треба. Для того людині Бог голову дав. Кожна пісня – то наша ісорія. Або щира сльоза, або щирий сміх. То приходьте завтра – я бандуру винесу. А зараз ходімо вечеряти та й спати. Співай- не співай, а робити треба. Поле ледачих не любить.

– Ну, Федоре, до завтра. Ми наче на Україні побували.

– Так і є.

– Дякуємо тобі.

– Що мені дякувати? Це не я, то пісня. А пісня від Бога. Від Бога вона йде до народу, а потім вже її бере співець.

«Ой на горі сніг біленький,

Десь поїхав мій миленький.»

– Все, Федоре, все, бо так ми і до ранку не розійдемося.

Федір засміявся, встав та й пішов до хати, доспівуючи почату пісню. За ним пішли Марія і Софійка. Потім вже стали розходитися сусіди, ойкаючи та згадуючи, що загаялися отак на будньому дні.

– Свято собі заклали.

Та завтра вони знову прийдуть. Прийдуть, не забаряться. Все порання скинуть на молодих, а самі до Федора, до його пісень. Бо в тих піснях частинка їхньої душі. А з Федорової хати долинало:

«Ой гук, мати, гук,

Де козаки п’ють.

І щасливая

Та доріженька,

Куди вони йдуть.»

– Ох і дар має чоловік, – сказала жінка, зупиняючись та дослухаючись до пісні.

– А щоб ви знали, що дар. То Бог так дав. Такому гріх не співати.

– А головне: нічого ж він за той спів немає. Хоч би заробіток який.

– Радість має. Втіху велику для душі. А то ще більше, ніж заробіток. Тільки не всі це розуміють.

– Федорові сини дивляться на батька, як на дивака. Одна Софійка до пісні прикипіла.

Та й пішли,несучи з собою ту Федорову пісню і далекий спогад про рідну землю. Стара Климиха витирала сльози, бо знала, що не побачити вже їй тієї омріяної України, того Дніпра, тих осокорів та вишневих садків.

– Господи, за що так тяжко ти караєш людей своїх? – Шептала жінка. – Не нарікаю, Господи, лише молюся тобі, Отче наш…

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

seven − 5 =

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.