– Федоре, що тобі Бог на розум дав? Що за розмови! Нащо ти людей смутиш? І скрипка твоя… Така ж нерозумна, як і ти. От шкода, що я грати не вмію. Я заграла б, аж би місяць в небі затанцював. А то розвів тут.. Людям і так невесело, а ти ще більший тусок на людей наганяєш.
Федір посміхнувся.
– От за що я люблю свою Марусю. Старі ми вже, а люблю. Думаєте, вона мало горя зазнала? А от не кориться.
Погладив свою скрипку, щось шепнув їй, покликав усмішку на свій вид та й заспівав:
«Чи ви ня, музики, не впізнали,
Що ви ми «штаєра» не заграли?
А я хлопець із Самбора,
Вуйко вмер, а вуйна хора,
Гуляю, співаю, як холєра.»
– А щоб ти, Федоре, здоровий був. Ото вже талант у тебе: захочеш – сльозу з очей витиснеш, захоче – до танцю ноги самі попросяться.
– Музика!
– Але, щоб ви знали, я не тільки музикую, а й до роботи не ледачий.
– Та знаємо, Федоре, знаємо.
«Татуню, мамуню, ваша донька
Висока, тононька, солодонька.
А я маю охотоньку
Полюбити вашу доньку.
Ходив би-м, любив би-м, як холєра.
А що я по Львові находився,
А що я по вікнах надивився.
Сидить баба на балконі –
Наставила ноги голі –
І видно, і стидно, як холєра.»
– Та тепер вже не те. От в молодості було – ото так. А тепер що вже? Старий став. Все на синів своїх скинув. Ми з старою постаралися, як могли, а тепер вже нехай мої хлопці стараються. Он які повиганялися. Як дуби. Не будуть ледачі, то й вони їстимуть хліб з маслом.
– Не будуть, не будуть. Змалку в роботі росли. Не паненята.
«Ой що я по Львові находився!
Ой що я по вікнах надивився!
Сидить баба на вікні,
Наставила дві нозі:
– Ямаю, я хочу, як холєра.»
Всі посміхалися, пританцьовували, одна лише Софійка, найменша Федорова дочка, стояла сумна чи задумана, а сльоза з очей так і не сходила.
– Що з тобою, дівчатко? Чого ти, Софійко, сумна така, що й татова пісня тебе не розвеселила?
– Та… Тато і мама стільки говорять про ту Україну, що хотіла б я хоч одним оком на неї глянути. Хоч дихнути.
– Отак вона завжди, – озвалася Марія. – Найменша, здавалося б, нічого не пам’ятає, а от… Запала їй та Україна в саме серце – і нема на те ради. Іншим дітям байдуже. Не те, щоб зовсім байдуже, але так глибоко вони тією Україною не переймаються. А Софія спить і сниться їй і Дніпро, і Київ, і Карпати.
«Де синії гори,
Де гори Карпати,
Туман вітер в гори жене.
Тебе, рідний краю,
До болю кохаю,
Навік полонив ти мене.»
– То все ти, Федоре, з своїми піснями збиваєш дитину з пантелику.
– Чого ви, Маріє? Це ж добре, що Софійка хоче знати ту землю, де народилася вона і її батьки. Гірше було б, якби росла байдужою.
– От повеземо її та й покажемо нашу славну Україну, – замріяно сказав Федір. – Та й самі ще хоч раз глянемо на неї, стражденну і незабутню. Тільки шкода, що чумацького воза я не зможу їй показати. Нема вже тпер тих чумацьких возів.
– По музеях підете. Там все зберігається.
«Подай перевозу
Та подай перевозу –
Най перевезуся.
На свою вкраїну
Та на свою вкраїну
Ще раз подивлюся.»
– З вами добре. До ранку сиділа б. Але пізно вже. Он як місяць висвітився. А завтра до роботи.
Федір глянув у небо і замріяно сказав:
– А зорі тут однак не ті, що на Україні.
– Та зорі може й ті, але якось вони тут наче навиворіт.
«Ой, зоре, зоре, –
І сльози кануть.
Чи ти зійшла вже й на Україні?
Чи очі карі тебе шукають
На небі синім? Чи забувають?
Коли забули,
Бодай заснули,
Про мою доленьку
Щоб і не чули.»
– Приходьте завтра. Завтра я на бандурі буду грати. О, бандура – то таки найбільш український інструмент. У ній українська душа закладена. На її струни кожна українська пісня лягає.