«Оце так задача, – подумав. – Ніколи б і до голови не прийшло, що так важко буде якесь добро зробити, якщо навіть захочеш».
Коли дивиться – а назустріч йому священик іде. Скинув картуз, привітався, як годиться, і ввічливо так запитав:
- Ну як там наша історична пам’ятка, наш храм?
- Богу дякувати, реставрували. Тепер заново освятимо – та й нехай Бог не забуде всіх тих, хто долучився до тієї богоугодної справи. Я думав – не осилимо. Але люди згуртувалися, скинулися – і осилили. Навіть найбідніші останню копійку несли.
- А я тут подумав: чи не міг би і я долучитися?
- Долучитися завжди можна. Кожна копійка ніколи не буває зайвою. Завжди є якісь потреби. Та головне ми таки здолали – храм реставрували.
«То чого я мав би долучатися, на дурно гроші викидати? – подумав Панас. – Обійдеться».
Йде по селі Панас, радіє. Забув, що він тут не надовго.
- А може якось… забудуть там про мене. Хіба ж їм одне на голові? От якби забули, то пожив би ще трохи на землі.
Коли дивиться Панас, а на узбіччі на тому самому камені Охрім сидить. І далі жебракує. Підійшов.
- Що, Охріме? Важко?
- Та нелегко.
- Чекай. Пошукаю. Чи не знайду часом щось для тебе? От, знайшов.
Та й кинув Охрімові дрібну монету. Охрім взяв її та й жбурнув Панасові під ноги.
- Подавись ти своїм мідяком. Нехай тобі на подзвіння буде. З твоїх рук і шкоринка хліба гіркою здасться.
Пішов далі Панас, трохи пригнічений: не думав він, що добро комусь так важко зробити.
«Дивися-но. І жебрак кирпу гне».
Коли дивиться – а на зустріч йому Уляна іде. Така гарна, розквітла і прибрана, як панянка.
- Здорова була, Уляно.
- І ти здоровий будь, Панасе.
- Я бачу, ти погарнішала, погладшала.
- А я заміж вийшла. Бог не забув за мене. Знайшовся чоловік, що посватав мене. Тепер господарюємо.
- А я думав, може тобі чим допомогти.
- Дякую. Тепер не треба. Коли треба було, то ти…
- Що старе згадувати?
Та й пішов похнюплений додому.
Збігли три дні, як і не було. Бо що таке три дні? Не забули про Панаса, і за ним вдруге прийшла смерть. І знову стояв Панас перед святим Петром.
- Ну що, рабе Божий Панасе? Чи вдалося тобі за цей час хоч щось добре зробити?
- Нічого не вдалося.
- Дивно.
- Я й сам дивуюся.
- А все через те, що добро треба робити не для того, щоб порятувати себе, а для того, щоб допомогти своєму ближньому, полегшити його долю.
- То в рай мені ніяк не можна?
- Ніяк. Думаю, що й до пекла тебе не приймуть. Великий ти грішник. А головне – не розкаявся.
- А коли мене і справді до пекла не приймуть? Що тоді?
- Тоді… так і будеш блукати поміж світами до Божого суду.
Що далі було з тим великим грішником, того не знає ніхто. Бо не дано нам те знати, що робиться поза нашим земним світом. Та це вже й не так важливо. Головне – творити на світі добро. І нехай воно примножується.
Всі те знають, що горілка – то пагубне зілля. Всі те знають, та рідко хто від неї, капосної, відмовляється. Навіть найтверезіші хоч при якійсь оказії в ряди-годи до неї вдаються. Звідки ж взялася вона серед людей? Хто мерзенну її придумав? Ось що про те розказують старші люди.
Всі те знають, що перед урочистими релігійними святами всяка нечисть вилазить зі свого пекла і витворяє людям різні пакості. А потім сходяться нечестивці в пеклі і доповідають старшому чорту, хто що зробив. Хваляться. Так було і того разу. Один хвалиться:
- Я, – каже, – під’юдив чоловіка, щоб він свою жінку набив. На самі свята!
- Добре. Дуже добре, – схвально похитує рогами найстарший чорт.
- А я одному багачеві хату підпалив, – хвалиться другий, – ледве з дітьми врятувалися.
- А я зробив так, що в одного чоловіка корова здохла.
- А я зробив так, щоб син батька набив.
- А я…
- А я…