В школі Іванко вчився добре. Легко, без зусиль, одержував свої гарні оцінки. І ніхто з певністю не міг би сказати, чи хлопцеві подобається вчитися, чи йому цікаво, чи вчиться собі хлопець просто так, аби до нього не чіплялися.
– Шкода Балуха, – зітхали декотрі вчителі. – Здібний.
– То й що з того, що здібний? Крім СПТУ, йому нічого не світить.
– А міг би і у вузі вчитися.
– Та міг би, якби… Самі знаєте…
– У нього ж, здається, і мати є?
– І мати, і батько є, і сестра, і брат. І що з того?
– І чого ті батьки його зреклися?
– А Бог їх знає.
– А може якісь пияки?
– Та ні. Наші якось розпитували через сільську раду. Нормальна сім’я.
– І як це пояснити?
– А ніяк. Як ти таке поясниш, що мати лишає свою дитину? Це не піддається здоровому глузду.
– А психологи що кажуть?
– Нічого. А що вони знають?
– Та може щось таки знають.
– Тут скорше у психіатра треба питатися. Я так думаю, що це відхилення від нормальної психіки.
– Шкода хлопця.
– А кого з них не шкода? Всіх шкода.
– Але трапляються такі діти, що якось не так.
– Їх життя такими зробило.
– А ми не можемо ніяк вплинути – от що образливо.
– Бо ми слабкі. Нам бракує знань або душі. У нас нема жодних засобів впливу. Ми можемо дитину покарати, чогось її позбавити. А вона вже й так позбавлена всього найелементарнішого, що мусить мати дитина. А що ще ми можемо? Нічого.
– А хлопцеві скажуть, що у нього є батьки?
– Скажуть. Коли школу закінчить.
– А я б не казала. Для чого?
– Порядок такий. Батьки живі. Треба дитині сказати, щоб знала.
– То й що з того, що батьки живі? Ніхто й не поцікавився ним ні разу.
– Ну… Часом діти однак хочуть їх побачити.
– Дивно воно якось у тому житті буває.
– Див багато. А ми мусимо жити і робити свою буденну справу.