В селі сперечалися. Одні доводили, що баба Текля відьма, а другі її захищали.
– Ну яка вона відьма? Ходить до церкви, паску святить, у сповіді була, причащалася, я сама бачила. То яка вона відьма?
– І відьми до церкви йдуть. І паску святять. Хіба ж ви не знали?
– А я бачила, як вона молилася до старого дуба.
– Казна-що ви, кумо, говорите. Як би це Текля молилася до дуба?
– А отак і молилася. Та побий мене сила Божа, коли брешу. Отак стояла, склала руки і молилася.
– Та то вона може по старості сама з собою говорила. Знаєте, як ото зі старими буває? А ви – молилася. Найлегше наклепи зводити на стару жінку. Бо за неї нема кому заступитися. А хто скаже, кому Текля хоч яке зло зробила? Ага, ніхто не скаже, бо не було такого. А от добро не одному зробила. Нема такої хати, щоб до Теклі за чим-небудь не зверталися. То худоба занедужала, то дитина. А баба Текля і зілля зварить, і пристріт зніме, і, якщо треба, яйце викачає. А їй за те – відьма! Невдячний світ. Невдячні люди.
– Але погодьтеся, сусідко, що Текля дивна і не зовсім звичайна жінка. Не така, як усі.
– Не така. То й що? То вже й відьма? Ні, людоньки, кажіть, що хочете, але Текля не відьма. Даю голову на відріз.
Отак сперечалися жінки, а Текля жила собі, як могла, як уміла. Чи доходили до неї ті людські пересуди? Може й доходили, та вона на те не озивалася. Самотою жила на світі – як кажуть про таких: ні роду, ні плоду – самотою і померла у ясну місячну ніч. Ніхто б і не знав, та вранці до Теклиної сусідки Ганни голуб у вікно постукав. Щойно лиш розвиднятися стало, так і постукав. І загуркотів.
– Погана новина. Щось недобре той голуб сповіщає, – сказала Ганна чоловікові.
– Ет, дурні бабські балачки. Голуб собі, птах. Що він може сповіщати? Завше ви, баби, щось видумаєте. Як вас послухати, то все життя з прикмет складається. Сорока кричить – одне, голуб – друге. Тьху!
– Не кажи, Петре. Хтось помер. Звідаюся-но я до Теклі. Хоч би з нею чого не трапилося.
Двері зачинені. Заглянула у вікно – а вона лежить, горопашна. Руки склала, очі закрила – та й лежить. Виходить, голуб таки правду сказав.
Зійшлися сусіди, обрядили, поховали, хрест поставили – та й байдуже. Померла стара самотня жінка. Чи мало людей вмирає на селі? Коли є родина, то й поплачуть, пом’януть, а коли нема… Ні, Ганна таки дала до церкви, і на дев’ятини, і на сороковини. А як же! Нехай з Богом спочиває. Добра людина була, царство їй небесне.
Та й забули люди про бабу Теклю за своїми щоденними клопотами. Аж якось Панько Підосичний пішов до криниці по воду, а прийшов до хати – лиця на ньому нема. Білий, як стіна. І слова сказати не може.
– Що з тобою, чоловіче? Що тобі Бог дав?
– Та я… Бачив…
І дух йому перехопило. Відсапатися не може. Жінка аж розсердилася.
– То кого ж ти бачив, трясця твоїй матері? Аж мене налякав. Що там тобі з похмілля приверзлося?
– Та яке там похмілля! Тут би й п’яний отверезів. А бачив я, от не повіриш… Теклю.
– Яку Теклю?
– Та стару Теклю, що жила на вигоні. Ту, що її ще відьмою називали.
– Так вона ж померла.
– Отож-бо й є, що померла. А я її бачив.
Жінка не повірила.
– Спросоння, певно, добре очей не продер – от і приверзлося казна-що. Щоб хлоп вірив у таке дурне. Тьху!
– А я тобі кажу, що бачив я стару Теклю, як от тебе бачу.
– Та цур тобі і пек, навіжений! Зрівняв!
І Пріська перехристилася.
– Чула і я всяке. Але, щоб мерці ходили серед білого дня? Такого ще не чула. Слухай, а може ти й справді вчора перебрав?
– Не сердь мене, жінко, бо вгрію. Кажу ж тобі, бачив я стару Теклю. Йшла мені назустріч. Я поздоровався. А що мав робити? Не відповіла. Тільки головою кивнула та й пішла як на глиняники.
Пріська Панькові не повірила. Може та розмова і забулася б, та стару Теклю бачили то тут, то там, то ті, то інші. І ходила вона не вночі, а в білий день. Ту звістку передавали пошепки. Наче аж боялися, що Текля почує і з’явиться. А сміливіші жінки казали:
– Я ж казала, що вона відьма. Відьма і є. А Ганна ще її захищала. От і вийшло на моє. Таки відьма.
– Чекайте-но, а може у неї є ще на цьому світі якісь справи. Кажуть, таке буває.
– Які там справи! Відьма вона – от і все. А може й упириться.
– Свят! Свят! Свят!
Аж тут підійшла Настя, що жила на другому краю села.
– Ви про Теклю? – спитала молодиця.
– Та про неї, кляту. Нема кому на її могилі осиковий кіл забити. То може б не ходила, людей не морочила.
– Не кажіть так, – сказала Настя. – Краще послухайте, що я вам розкажу. Ви Трохима Передерія знаєте? Не знаєте? П’яниця. Що Ніну Загребельну взяв. Двоє дітей у них, дівчинка і хлопчик. А він п’є – що дурний. Коли не п’яний, то хоч його до рани клади: і роботящий, і батько дітям, і господар. А як вип’є – страх Божий: жінку б’є, дітей лупцює, все в хаті трощить – спасу нема. Ніна вже його і до лікарів возила, і по монастирях – нічого не помагає: п’яниця є п’яниця. Хто йому поможе?
Якось після погрому вдома сиділа його мала та й плакала. Та так гірко, що аж заходилася. І тут перед дитиною з’явилася Текля. То ми вже потім здогадалися, що то була вона. Мала ж її не знала. Стала Текля перед дівчинкою та й питає:
– Чого ти, доцю, так гірко плачеш?
– Тато набив, – хлипаючи, каже дитина.
– А за що ж він тебе набив?
– П’яний. Він завжди п’яний б’ється.
– А мама що?
– А він, як п’яний, то й маму б’є, і братика.
– То тато в тебе поганий?
– Ні, коли тверезий, то добрий. Іграшки нам купляє, цукерки. А коли п’яний, то б’ється.
– Ну… Не плач. Він не буде більше битися. Я його попрошу, щоб не бився.
– Він вас не послухає. Він, коли п’яний, то нікого не слухає.
– Мене послухає. Не плач. А ти часом не знаєш, де зараз твій тато?
– Та в буфеті. П’є. З дядьком Миколою.
Поговорила отак з дитиною та й пішла.