Сік дикої груші 2010 рік

МАЛЕНЬКЕ ДОБРО

 

Вона не чекала ні оплесків, ні кореспондентів. Про неї не писали в газетах, не говорили

по радіо. Жила, як уміла, і творила добро. Маленьке, непомітне. А скажіть, хіба добро

ділиться на маленьке і велике ? Добро – просто добро.

Власне, я про неї нічого не знала. Знала лише те, що звати її Ганною і що живе вона на

першому поверсі в нашому будинку. Що на першому поверсі – це добре. Бо як би

інакше ?..

Хтось постукав у її кухняне вікно. Воно відчинилося.

– Тітко Ганно, можна тарілку супу ?

– Почекай, підігрію.

По недовгім часі подала хлопцеві миску зі стравою.

– Почекай, дам хліба.

Я не чула, чи подякував їй цей хлопець. Певно, що подякував. Та це для неї, здається,

не було вже так важливо. А що ж для неї було важливо ? Не знаю. Ця жінка просто підго-

довувала бездомних. Мовчки, без афіші давала їм страву і хліб, бо вони того потребували.

Ганна не питала, чому і як дійшли вони до такого життя, не питала, за що дехто з них

сидів у в”язниці, не питала, якої хто з них національності. Вона давала їм їсти. Серед тих

бомжів, кажуть, були навіть убивці. А може то люди брешуть. Може. Але Ганна в них

про те не питала. Вона давала їм тарілку супу і скибку хліба. Хто хотів ще – не підмов-

ляла, давала ще.

Люди, мабуть, дивувалися з неї. А дехто, мабуть, презирливо пхикав:

– Треба ж таке ! Сама ж не бозна-яка багачка.

А Ганна, спокійна, як правда, творила свою людяну справу, маленьке добро – годувала

бездомних, бо вони – теж люди. Занедбані, нужденні, відкинуті світом на самісіньке дно,

але все ж люди.  Я вірю, що Бог це бачить. А байдужі … Що, вони всього лиш люди.

 

ХТО ПРИДУМАВ МЕЧ ?

 

Колись жила людина,

що називалася мавпою.

Або не так: мавпа,

що стала потім людиною.

На двох ногах ходила,

користувалася палкою,

густими лісами блукала,

протоптаною стежиною.

Займалася полюванням

і перше зерно посіяла,

вогонь добувати навчилася, –

отак собі і жила.

А як же, скажіть, ця мавпа

першу війну затіяла ?

А як же, скажіть, ця людина

до масових вбивств дійшла ?

 

А хто придумав меч

з гартованої сталі ?

І навіть жолобок …

Аби стікала кров …

Чи з винаходом тим

мудріші люди стали ?

Навіщо ми тоді

говорим про любов ?

Історія мовчить,

історія не знає.

А якщо знає, то …

То все одно мовчить.

Загине від меча,

хто меч свій піднімає, –

такий людський закон,

так наша віра вчить.

 

А хто придумав вогнепальну зброю ?

Який між тим усім страшний місток …

Чи пам”ятник поставили герою

з людської крові і людських кісток ? ..

А хто придумав кулемет, гармату ?

А першу бомбу ? А водневу ? ..  Стій.

Те все колись впаде на нашу хату.

Це ж бумеранг – звичайний і простий.

То може знов людині стати мавпою ?

Щоб жити знов без танків і ракет ?

На мамонта іти з простою палкою …

Я – за. Та все це видумав поет.

Все, крім меча і ядерної зброї.

Бо для війни поети не годились.

Тому і серед них нема героїв.

Вінки тернові їм частіш судились.

 

 

 

ПУТІВКА ДО ЧОРНОБИЛЯ

 

Путівка одноденна до Чорнобиля.

Туристи пересичені вже всім.

Із Монреаля, Відня і Гренобля,

Набридло все їм, подавай екстрім.

А нам то що ! Платіть – і ми, будь ласка !

Хоч і до пекла всіх вас завезем !

Яка страшна, яка жахітна казка,

Ніскілечки не схожа на Едем …

Груповий знімок біля саркофагу …

Повернуться додому – ось, мовляв,

Де побували, маючи відвагу.

Екскурсовод із кимось розмовляв.

Не чутно слів, казав щось тихо-тихо.

Бравада зникла, ніби щось болить …

А може, він згадав, яке це лихо ?

Ні, все в порядку, це була лиш мить.

Веселий знову сатанинський спільник,

Бравує знову, наче у кіно.

О Боже, Милосердний і Всесильний,

Невже отій людині всеодно ?

Туристи що ? Поїдуть та й забудуть,

Для них це як черговий епізод.

Поїдуть ці, а завтра другі будуть …

А наш народ … та що там той народ !

Сміється хтось … Нема для нього стриму …

Дезиметр хтось бере, як томагавк …

Це все їм треба тільки для екстріму,

А нам – доляри, для найкращих авт.

Людська розпуста вже не знає міри.

І для розваги в кожного свій смак …

Невже ще продаються й сувеніри ?

Я не здивуюсь, як почую – „так” …

Скажімо, ну, шматочок саркофагу.

Чом не привезти для своїх дітей ?

Переживем приховану зневагу,

Тупу байдужість до чужих смертей.

Яка тут скрізь знекровлена руїна.

І повезуть туристи за кордон

Поняття, що Чорнобиль – Україна.

Такий у нас комерції закон …

Ми маєм що туристам показати.

У нас же стільки славних пам”яток.

Тоді вже покажіть, як плаче мати,

Коли Чорнобиль взяв її діток.

Або тоді скажи відверто хто ти,

Кому ти служиш в рідному краю.

Ми українці, та не патріоти.

Та й українців щось не впізнаю …

 

ПОСВЯТА

 

Розмова з лірником

(Знаному лірнику  Михайлу  Хаю)

Я запитала в лірника сама:

  • Скажіть, чому так плаче Ваша ліра ?

Я в неї запитатися хотіла,

та, слово честі, якось не посміла.

То Ви скажіть … Невже лиха зневіра

торкнулася до струн її ясних ?

Чи, може, справа, зрештою, не в них ? ..

І все-таки, чому так плаче ліра ?

Невже у ній веселощів нема ?

 

 

Помовчав лірник лиш коротку мить.

До струн, немов до серця, доторкнувся.

  • То жаль віків. То біль мого народу,

що виборов таки собі свободу

і волею тією похлинувся,

та ідолам новим поклони б”є

і своїх дочок в рабство продає.

А ліра плаче, бо її болить.

Безбожники на себе хрест кладуть

і може й незабаром поведуть

і лірника, і ліру на Голготу.

Ті ж яничари, що колись, достоту !

Брехливими устами оскверняють

молитви чистої непогрішиму суть.

Вони не знають … або може й знають:

молитви їхні душі не спасуть,

тим паче, неправдиві та нещирі.

  • Та ви про те не граєте на лірі.
  • Та ліра знає, бо вона – жива !

І зовсім ні до чого тут слова.

Ті ж яничари, у новій личині.

І ліра плаче по такій причині.

Бо з тих часів далеких і донині

їх так багато ще на Україні.

Ми вдвох із нею молимося Богу.

Ну, а коли рушаємо в дорогу,

я їй розказую, який проляже шлях.

Вона ж дає свою на теє згоду

і не чекає вже на нагороду,

і будить смуток у людських серцях,

щоб веселившись, волю не проспали,

а то її найвищі принципали

проп”ють або за шеляг продадуть

і знов народ у ярма поведуть.

Потурчилась і занепала віра.

А ви питаєте, чом плаче моя ліра.

Від того плаче, що її пісні

і душу лірника не всім дано збагнути.

Вона заплаче – і не дасть заснути,

щоб завтра не прокинутись в багні.

Я іноді також із нею плачу.

Дивлюсь довкола – і все менше бачу

отих, що розуміють ліри хист,

пісень народних предковічний зміст,

такий високий, як свята молитва.

Триває битва, непримирна битва

добра і зла. А хто тут переможе ?

Допоможи нам, Милосердний Боже !

 

 

Пісень народних неземні скарби,

народе мій, молю, не розгуби

в гонитві за долярами і злотом.

Не дай втоптати пам”ять у болото.

Веселощі  …  вони у ліри є.

Вона їх береже на справжнє свято,

коли народ кайдани розкує

і знищить найостаннішого ката.

 

 

І він, перехрестившись, цілував

свою стражденну, невмирущу ліру.

Це добре, що він ще не втратив віру

у свій народ, що пісню рятував.

А ліра, непорочна і свята,

відпочивала під його руками,

щоб знову йти незнаними шляхами,

допоки лірник не зімкнув уста.

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

10 + six =

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.