Наступного вечора сходилися трохи раніше. Доки пили, доки їли, доки хвалили нашу маму, то ми вже втомилися й чекати. О, нарешті. Здається, зараз вже почнуть. Позакурювали. Дядько Трохим звернувся до своєї ватаги:
– Ну що, хлопці? Хто на останок розкаже якусь історію?
Всі на хвилю замовкли, а потім відкашлявся дядько Іван. Ще раз затягнувся своїм міцнезним самосадом, наче жаль йому було так надовго з ним розлучатися, і сказав:
– Воно, хлопці, ніби так… Я ті фірманські історії розказувати починав, мені годилося б і закінчувати. Як ви на те?
– То розказуй. Але не бреши, – ущипливо зауважив дядько Данило.
– Ти, Даниле, краще помовчав би, – образився дядько Іван.
– Отак. Ще посваріться на останок, – урезонив товариство дядько Трохим.
– Легко сказати – не бреши. А я не так скажу. Добре збрехати теж треба вміти. Це, скажу я вам, талант. Бреши, Іване, бреши, але так, щоб тобі повірили. А хто не повірить, то нехай збреше краще. Але то вже буде наступної зими. А ви слухайте і не перебивайте.
Ми, малі, нашорошили вуха – і дядько Іван почав.
– Історія та не зовсім фірманська. Але, мандруючи по наших дорогах та по наших селах, всякого наслухаєшся та набачишся. Ото слухайте ж і ви.
Жила собі в одному селі баба стара. Бабою Хомихою її прозивали. Це по чоловікові. Чоловік її Хомою звався. Той Хома давно вже помер, а баба жила. Вже, либонь, до ста їй доходило. Часом у неї питали:
– Бабо, а скільки вам років?
– Га? – приставляла руку до вуха, бо таки вже й не дочувала трохи.
– Років, років, бабуню, скільки вам?
– Та Бог його зна, дитино. Та хто б їх лічив? Роки – не гроші. Що їх лічити? Та я, моя дитино, до стількох і лічити не вмію.
– А чом же, бабцю, вас совіти лічити не навчили? Вони ж всіх вчили.
– Та при совітах нічого лічити було. Хіба що трудодні. Та за них і так нічого не давали. Спершу я служила в панів. Роботи тієї було – ніколи й вгору глянути. Все бувало переш, миєш, готуєш. А як наїде було гостей – ой, матінко! І все горді такі та пихаті. Воно звісно – пани! А потім, як совіти прийшли… О, тоді в мене вже своїх дітей черідка була. Що кажеш? Е, ні, своїх дітей я вміла полічити. Їх у мене десятеро було. О! Як пальців на двох руках.
І баба показувала дві руки з покрученими кострубатими пальцями.
– А чого, бабо, пальці у вас такі покручені та кострубаті?
– Від роботи, дитино, від роботи. Скільки всього довелося їм переробити.
Бувало, підеш на річку прати, а вода зимна, аж руки ломить. А переш, бо мусиш. Тоді не було такого, що само пере, само ще й викручує. Ой, наробилася я за вік свій довгий. Нехай Бог боронить. І напряла, і полотен наткала. А що вже набілила того полотна, то таке вже білісіньке було, як папірчик.
– Бабо, а де ж ваші діти? Куди ж вони порозбігалися, що, маючи стільки дітей, ви самі роки свої доживаєте?
– А-а! Діти! Порозходилися по світу. А чого мають коло мене сидіти, мої старі кості пильнувати? Вони ж не винні, що мені Бог такий довгий вік відміряв.
І баба стала загинати пальці на обох своїх руках, що вже не гнулися, та й розказувати про своїх дітей.
– Григорій та Олекса, – оглянулася довкола, наче боялася, що хтось її почує, – в бандерівцях були, мої соколики. За те їх на Сибір совіти заслали. Звідти вони й не повернулися, і звісточки ніякої звідти не прислали.
Стара витерла сльозу сухою шкарубкою долонею.
– А я так собі думаю, що нікуди їх не везли, а десь у якомусь яру розстріляли – і квит. І я тепер не знаю, де лежать їх кісточки. Петра і Миколу німак на війні забив. А Максим в Гамериці жиє.
Стара просвітліла, розпогодилася, аж наче помолодшала.
– Добре жиє, карточки шле. Такі славні. В нас таких не роблять. Де там! Знимки з жінки, з дітей. Видно, що файно жиє.
– Краще б ваш Максим, бабо, прислав би вам трохи долярів.
– Що кажеш? Чого прислав? А-а! Долярів! Та нащо вони мені? Якби так колись, то треба було б поле купувати, хату ставити. А тепер… Поля мені не треба, хату маю, мені вистачить, на хліб маю – пенцію дають. А більше мені й не треба.
– А дочок, бабцю, мали?
– Мала, аякже! І дочок маю. Але перше вже я за синів докажу. Про кого це я казала? А-а! Про Максима. Семен в Польщі. Приїжджав два роки тому. Навіз мені всього, що, Боже ти мій!
– Міг би й частіше звідатися. Польща – не бозна-яка далина.
– Га? Що кажеш? А-а! Що йому їздити та на мене, стару, дивитися? Жива, та й то Богу дякувати. А як вмру… То село й поховає. Хто там їм писати буде? А Микита – той в Росії, аж за Москвою. І Настуню з Марією туди забрав. Там і женився, а дівчата заміж повиходили. Тих давно вже не бачила. І не пишуть. А може думають, що й нема вже мене на світі. А я живу…
Стара засміялася.
– І як вони там живуть межи тими москалями? А найгірше те, що мої внуки москалятами ростуть. Чи ж хоч охрестили там їх?
– Там, бабо, також церкви є. Як і в нас.
– Слава Богу! Бо я собі думаю: край дикий, хто його знає.
– А ще одна ваша дитина?
– А-а! Ще Христя. Христя не дуже далеко й живе, але море треба перепливти. То там і живе моя Христя. Як дасть Бог мені ще трохи прожити та як відважуся, то може й поїду до Христі, звідаюся, подивлюся, як там вона жиє, та й назад повернуся, бо вмирати таки тут хочу. Я вам так скажу: людина має вмирати там, де вона народилася. Своя земля і рідна, і легка. А чужа земля може й не прийняти.
– Як так, бабо, – не прийняти?
– А так. Не прийме – і все. А скільки так бувало, що помре людина десь на чужині, а потім її у своїй землі знаходять.
– А як же ж так може бути?
– А Бог його знає, як воно так стається, але кажуть, що таке буває. Отак і я.
Якщо на чужині довелося б вмерти, то таки прийшла б та й лягла б у рідну землю.
– Краще живіть собі, бабо, та не вмирайте.
– Та живу, дитино. Світ білий кожному милий. Але тяжко вже, дуже тяжко самій. А ще таке, що кожен, хто народився, таки мусить колись і вмерти.
Взимку захворіла баба Хомиха. Довго слабувала. Думали вже, що вмре. Сусіди і воду носили, і в печі палили, і страву та молоко старій приносили. Люди в нас добрі, співчутливі. Але стара не вмерла. А як весна струмками зажебоніла, баба Хомиха і з хати вийшла. Вийшла та й посміхнулася.
– Дякую тобі, Боже, що дав мені ще ту красну весну побачити.
А коли вже стежки добре попросихали, взяла баба Хомиха лопату та й попрямувала на цвинтар.
– Куди так, бабо Хомихо? – питали в неї. Спинилася, віддихалася.
– Та йду собі на цвинтарі місце готувати.
– Та бійтеся Бога, Хомихо! Хіба ж можна? Як прийде час, то вже село подбає про те ваше місце.
– Е, ні, голубцю. Я хочу знати, де я буду лежати. Щоб не була то якась ярака або ще якесь безголов’я. Бо чужим що? Покладуть де-небудь – та й байдуже. Ціле літо день-у-день ходила Хомиха на цвинтар. Носила землю фартушком, щось там робила, порядкувала, а восени (бо влітку на селі нема часу по цвинтарях роздивлятися), так ото восени, як побачили люди, то й здивувалися. Баба Хомиха висипала собі високу могилу, дерням обклала, хрест поставила. На могилі цвіли квіти, барвінок хрещатий обжився тут. Біля могилки міцна, добротна лавчина, дубова, щоб довго стояла. А на лавчині й сама Хомиха сидить, жива-живісінька. А люди йдуть та дивуються.
– Зовсім стара з глузду з’їхала. Це ж треба! Сама живе собі, а могила на неї чекає.
– Ще й з хрестом. Бр! Аж страшно.
– А я вам, люди, так скажу: і не дивно, і не страшно. Це молодим страшно. А старі вже до того по-іншому ставляться. Вони вірять у Воскресіння, то їм і вмирати не страшно. Та й за чим їм жалкувати? Діти вже виросли, молодість минула. Зосталися тільки хвороби.
– Ай, не кажіть. Вмирати однак не хочеться нікому.
– А хто в нас питає, чи хочеться, чи не хочеться? Приходить час і… Все, що народилося, колись має вмерти. От вам і вся премудрість.
– Воно так, але я б таки не хотіла бачити свою могилу. Як вже потім буде, то нехай буде, але, доки я живу… Ні, таки стара трохи той…
Отак собі люди кожен по-своєму судили та міркували, а Хомиха мало не щодня ходила на свою могилу, сиділа на лавчині та милувалася квітками, що рясно цвіли.
А як похолоднішало, стала стара Хомиха ладнатися в дорогу.
– Куди ж ви, бабо? – питають у неї сусіди.
– Та от… Доки ще те море не замерзло, бо кажуть, що море також замерзає, хоч і солоне. Як ото річка. То поки ще те море не взялося льодом, хочу я до своєї Христі звідатися.
– І вам не страшно, бабо? Нехай би та ваша Христя краще до вас би звідалася.
– Ой, голубцю, хіба ж молоді мають час? То старих ніяка робота не береться, а молодим… Там у Христі, як все буде добре, я й зиму перебуду. А весною, як дасть Бог дожити, знову в село повернуся.
– А як ви, бабо, до того моря доберетеся? Це ж далеко.
– Та яке там далеко. Ніч поїздом – і море. То тільки до того Гадесу треба добратися. То я вже попросила Василя Куцого. Я йому заплачу – то він мене й завезе до того Гадесу. І на пароплав посадить, і Христі таліграму дасть, щоб мене зустріла. Аякже! Я хоч стара, та не зовсім дурна баба. Я знаю, як має бути.