Катерино, відчини-но,
Катерино, встань-но.
Дай нам їсти, дай нам пити,
Як то буде файно.
Батько сміється і вуса підкручує.
– Воно й добре, що до жінки ходять. Значить, добре я парубкував. Гарну кралю собі висватав.
Мати зашарілася.
– Ой, минулося вже.
– Та чого там минулося? – не здавався дядько Данило. І тихо, але виразно заспівав:
Я до тої Катерини
Не піду ніколи,
Бо до неї хлопці ходять,
Як жиди до школи.
– А бодай вам, – сміється мати. А дядько Трохим раптом тихо почав тужливу пісню, давню, як сон. Всі замовкли, спершу слухали, а потім і собі стали тихенько підспівувати. Здавалося, що хвилі вливаються у повноводу річку, і вже річка та стає морем. І це було щось таке величне і гармонійне, що аж волосся їжачилося. Коли співають дівчата – то одне, а коли хлопи – то зовсім інше. До гурту долучив свій голос і наш батько. Він гарно співав, його не сором було б з його співом і на люди. Та тоді багато було гарних голосів. Чомусь зараз, коли з’явилися і радіо, і магнітофони, і музичні центри, гарних голосів поменшало. Чому б то? А може тому, що рідше співають гуртом. А як уже зберуться з якоїсь нагоди, то втупляться в той телевізор та й дивляться. І розумне, і дурне, і всяке. От і виходить… Але давайте вже слухати пісню, ту, колишню. Це була якась дивовижна пісня. Вона була нетутешня, бо в нашому селі так не розмовляли. Її привезли хлопи десь з Галичини, з Яворівщини, коли були там на заробітках. І зберегли так, як чули, нічого в ній не міняючи. Пісня тужила, може через те, що вивезли її з рідних місць, що звучить вона тут, серед чужих людей, що й мова у них ніби і та, а ніби і відмінна. Однак пісня звучить, стелиться, розлягається. А чи пам’ятають ту пісню там, на Яворівщині, в селі Бунові, звідки й прийшла вона? Може й не пам’ятають. Її співав колись старий дід… Гай-гай! Діда того вже давно нема. Бо що людина? Діда нема, а пісня є. Вона живе, нехай навіть у чужій хаті. Та й хата таки не зовсім чужа. І образи у вишитих рушниках по стінах, і хліб на столі, і дядьки сидять, попідпиравши голови руками, і навіть ми, діти, заслухалися та й про пустощі забули. Не ворухнемося, слухаємо, бо то пісня вже така, не звичайна пісня.
Пийте, люди, горілойку,
Білі гуси – воду.
Пливіть, пливіть, гусятойка,
Аж до мого роду.
Іще гуси не доплили,
Вже родина знає,
Вже ся мною, сиротою,
Родина чужає.
Не чужайся, родинойко,
Я тобов не буду.
Приїдь, приїдь в гостинойку –
Я ти рада буду.
– Чим нас будеш гоститойки?
Ти хліба не маєш.
Чим нас будеш напувати?
Ти грошей не маєш.
– Буду я вас гоститойки
Добрими словами,
Буду я вас напувати
Дрібними слезами.
Тільки-но скінчилася пісня, як у сінях хтось голосно загупав чоботиськами, оббиваючи сніг.
– Хто б це так пізно? – здивувався дядько Данило. – Всі наші ніби в зборі.
Аж тут двері відчинилися – і на поріг став Федір Булькатий.
– Добрий вечір. А диму скільки! Отак відразу й не розбереш, чи то хата, чи корчма.
– Та яка ж то корчма, як горілки нема?
Дядьки заворушилися, кожен неодмінно хотів потиснути руку Федору Булькатому.
– Який гість!
– Де ж ти волочився, що тебе досі не було?
– А ми вже думали – виїхав куди.
– Нікуди я не виїхав. І не виїду. Бо кращого борщу, як варить моя жінка, не зварить ніхто.
Тут вже подала голос моя мати.
– Хоч один чоловік свою жінку похвалив.
– Е, Катю, так не годиться, – заступився за чоловіків дядько Іван.
– А ми своїх жінок хіба ж ганили?
– Не ганили, але й не хвалили, – не відступала мати. В хаті здійнявся тарарам. Кожен взявся негайно хвалити свою жінку. Але дядько Трохим перекрив всіх своїм могутнім басом.
– Гей, товариство, чекайте-но. Не про те зараз балачка. Всі наші жінки найкращі, бо інакше ми б їх за жінок не взяли. Чи так я кажу?
Дядьки загули. – Але зараз мова не про те. До нашого гурту прибув новий чоловік – Федір Булькатий. То яке ми з нього вступне візьмемо?
– Літру горілки.
– Літру горілки і нехай розказує.
– Найперше про кобилу нехай розкаже.
– Чекайте, хлопці, – зупинив гармидер дядько Федір, що його чомусь прозивали Булькатим. І зовсім він не був булькатий. Звичайний собі дядько, широкий в плечах, з міцною короткою шиєю. Могло здатися, що у нього голова прямо з плечей росте.
– Чекайте. Я собі йду. Коли бачу – світиться. Дай, думаю, зайду. Ось і зайшов. І на вас натрапив. Добре, що натрапив, бо вже думав, куди ви подівалися, що по селі жодного порядного хлопа не зустрінеш. Я вже думав, на фірманку поїхали. А вони ось де затаїлися. Ви хоч господарям гасу купіть, бо весь висвітять, з вами бесідуючи. Оскільки я фірман, хлоп запасливий, то таки щось з собою прихопив. Так, про всяк випадок. Бо, як то кажуть, хто має в торбі, той сяде на горбі.
І Федір Булькатий підійшов до стола і поставив на стіл літру горілки, а ще поклав хлібину. Не спроста і хлібину поклав, бо всі знали, що кращого хліба, як пече Федорова жінка, жодна господиня не спече.
– Оце вам від мене і від моєї господині.
– То чому ж ти і її з собою не прихопив?
– Не можна жінку розволочувати. Нехай вдома сидить та внуків пильнує.
Мати зібрала щось на стіл. Випили, закусили – та й знову до Федора, щоб вже розказував.
– Про кобилу, про кобилу, – нагадав хтось.
– Про кобилу?.. – Федір задумався. – Та що про неї розказувати? Клята була. Ой, і клята! І як я її купив? Сам не знаю. Либонь напідпитку був. Ні, виглядала вона розкішно, просто-таки по-королівськи. Струнконога, вся в яблуках, пишна грива, хоч заплітай. А характер – нехай Бог боронить! І билася, і кусалася, а що вже натурлива була – то страх. Знатуриться, стане посеред дороги – і хоч ти їй що роби: бий, забий – ні з місця. І бив же я її, правду кажучи. Жодного коня не бив, бо не в моїх це правилах, а її бив. Бо ж кажу: дуже клята була. Наскільки гарна, настільки й клята. Якось цигани спокусилися на мою кобилу та й украли її. А я й шукати не став.